Havredals lanserar svensk havredryck för kaffet — släpps exklusivt mot kaféer

10 juni, 2021

Idag lanserar Havredals sin nya Havredryck Kafé & Kondis, speciellt anpassad för kaffe. Produkten har en ökad skumbarhet och lägre sötma jämfört med originalet, men fortsätter på samma retroflirtande förpackningsdesign.

Idén med Havredals nya Havredryck Kafé & Kondis är att låta kaffet spela huvudrollen. Därför har produkten utvecklats för att ta ett steg tillbaka i både sötma och havresmak, men med utgångspunkt i Havredals originalrecept. Den är framtagen för att blanda sig väl med alla sorters kaffe och har en högre fetthalt som ger en fyllig, gräddig smak med en lite nötig karaktär.

— Vi tror att havredryck kommer kännas lika självklart som kanelbullar på kaféer i framtiden, och tänkte att det var på sin plats att skapa en dryck som kan bli en framtida klassiker i svenska kafémiljöer, säger Jens Johnsson, kommunikationsansvarig på Havredals.

Havredals Havredryck Kafé & Kondis har tagits fram i nära samarbete med kaféer och utvecklats för att fungera bra både i bryggkaffet och skummad i cappuccinon. Drycken har inte bara ett noga genomarbetat recept, även förpackningsdesignen har spelat en viktig roll i produktutvecklingen.

— Målet har varit att ta fram en produkt som bidrar till helhetsupplevelsen för kaféernas gäster. Designen som är inspirerad av grafisk formgivning från 60- och-70 talen tror vi kommer passa fint in i den härliga atmosfär som kaféerna är så bra på att skapa, säger Jens Johnsson.

Som Havredals övriga växtbaserade mejerialternativ, tillverkas Havredryck Kafé & Kondis i Sverige av havre och raps från svenska bönder.

Kaféer och restauranger kan från och med idag beställa Havredryck Kafé & Kondis via Outofhome.se eller med direktleverans via Havredals hemsida.

Produkten väntas lanseras mot dagligvaruhandeln efter sommaren.