Havredals lanserar Hädde – ett alternativ till matlagningsgrädde med marknadens kortaste ingredienslista

24 februari, 2021

Nu lanserar Havredals sin nya produkt Hädde Matlagning, ett havrebaserat alternativ till matlagningsgrädde. I fokus står naturlighet och ursprung, med 100% svenska råvaror och marknadens kortaste ingredienslista.

Havredals som i början av 2020 lanserade sin havredryck släpper sin havrebaserade Hädde Matlagning, producerad i Sverige av svensk havre och rapsolja.

Precis som Havredrycken är Hädde Matlagning utvecklad med extra hög fiberhalt och helt utan e-nummer, vilket ger en kort renodlad ingredienslista.

– Vi vill visa att det går att göra bra och goda växtbaserade produkter utan en rad emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel. Med Hädde hoppas vi kunna inspirera fler till att börja laga växtbaserat, säger företagets grundare Per-Johan Thörn.

Namnet Hädde är inspirerat av produktens enkelhet, samtidigt som företaget måste förhålla sig till de regler som begränsar hur växtbaserade mejerialternativ får marknadsföras i Sverige och EU, regler som riskerar att bli ännu striktare i framtiden.

– De flesta kallar vår produkt för en havregrädde men eftersom vi inte tillåts formulera oss så, blir vi helt enkelt tvungna att hitta på ett helt nytt ord. Samtidigt tycker vi Hädde låter snällt, enkelt och ligger bra i munnen – precis som produkten själv! säger Jens Johnsson, kommunikationsansvarig på Havredals.

Både Hädde Matlagning och Havredryck Original går att köpa på ICA, utvalda Coop-butiker och online via Mathem.se och Happygreen.se. Hela listan över återförsäljare finns på Havredals.se.