Havredals ska ersätta kött med svensk havre — rekryterar fabrikschef från Northvolt

5 maj, 2021

Foodtech-utmanaren Havredals som lanserade sin havredryck i början av 2020 finns idag med sina växtbaserade mejeriprodukter i över 500 butiker runt om i landet. Nu breddar de satsningen med växtbaserade köttalternativ baserade på svensk havre och andra nordiska grödor.

Havredals, som gjort sig kända för sin havredryck, har sedan starten planerat att ta fram växtbaserade alternativ till både mejeri och kött. Nu blir även det senare verklighet, med delfinansiering av Vinnova och genom ett antal nyckelrekryteringar.

En av dessa är Annika Werneman, som senast arbetat som Head of Manufacturing på svenska batteriproducenten Northvolt. Hon har tidigare också varit Plant Manager och ansvarig för Tate & Lyle’s fabrik i Kimstad (numera Lantmännen) med produktion av ingredienser till livsmedelsindustrin från havre, för hälsa och välmående.

– Min drivkraft har alltid varit att jobba för innovativa företag med hållbarhetstänk och därför känns det extra kul att få vara med på Havredals resa. Jag ser fram emot att bygga upp något från grunden som är hållbart för både planeten, människorna som producerar maten – från bönder till fabrikspersonal, till alla vi som vill äta nyttig mat, säger Annika Werneman, produktionschef på Havredals.

Bakom satsningen på växtbaserade köttsubstitut finns en innovation som öppnar upp för lokal produktion från jord till bord, och möjligheten för en större variation av grödor bland de växtbaserade alternativen.

– Vår tillverkningsmetod är ett helt nytt sätt att förädla växtbaserade proteiner och ge dem en köttliknande struktur. Processen är skonsam och ger våra produkter en rad hälsofördelar. Vi ser det som ger oss en unik möjlighet att rita om kartan för hur växtbaserade köttalternativ produceras, säger Per-Johan Thörn, VD på Havredals.

Företaget planerar att lansera sin första produkt inom segmentet till hösten, främst riktat mot restaurangkunder.